De eerste week - Reisverslag uit Léogâne, Haïti van Else-marlies Bijnagte - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Léogâne, Haïti van Else-marlies Bijnagte - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Else-marlies

17 September 2012 | Haïti, Léogâne

Hallo allemaal,

De eerste week in Haïti zit er al bijna weer op dus de hoogste tijd om update te geven van deze week. Vorige week zondag was het zover, de reis naar Haïti. Na een gezellig ontbijt met z’n alleen gingen mijn ouders en Annerieke mee naar Schiphol om me uit te zwaaien. We waren mooi op tijd, maar het was al aardig druk voor het inchecken. Ik vond het spannend hoeveel mijn koffer zou wegen, want thuis zat die rond de 24 kilo en ik kon echt niets meer bedenken wat ik thuis kon laten. Toen ik de koffer op de weegschaal zette gaf deze 23,9 aan, dat mag nog net, maar hij begon wel een beetje te schommelen tussen de 24,0 en de 23,9. Omdat ik aangaf dat ik voor een jaar wegging was het geen probleem :) Na het inchecken ben ik gelijk door de douane gegaan, omdat het daar super druk was. De laatste controle check begon al vroeg, maar Annemarie zou mij nog bij de gate komen uitzwaaien, dus ik heb gewacht tot zij er was. Super leuk om zo echt voor de gate uitgezwaaid te worden!
Na een voorspoedige reis was ik op tijd in Boston, waar ik een hotel had geboekt, want de volgende dag zouden mijn vluchten weer verder gaan. Op het vliegveld van Boston was mijn hotel heel makkelijk te vinden, dus daar heb ik heerlijk nog genoten van alles.

De volgende ochtend was ik om kwart over drie op het vliegveld. Mijn vlucht zou om zes uur vertrekken, maar ik had de dag ervoor navraag gedaan hoe laat ik er moest zijn en er was mij verteld dat ik vroeg aanwezig moest zijn. Het bleek dat ze pas vanaf vier uur aan het werk gingen, dus achteraf gezien had ik nog een uurtje langer kunnen slapen ;) Ik moest opnieuw mijn koffer inchecken en daar was ik wel een beetje bang voor, want op schiphol had ik mazzel gehad, maar ja ik moest natuurlijk nog verder ;) Blijkbaar keek ik een beetje benauwd, want de persoon achter de balie zei je koffer is goed hoor, het is te vroeg om er een probleem van te maken. Dus ik heb die beste man nog eens extra bedankt, want dat was toch nog wel een beetje een dingetje waar ik bang voor was. Mijn koffer ging in een keer door naar Port Au Prince, dus was makkelijk. De vlucht naar New York was heel erg kort, we waren er een kwartier eerder dan verwacht. Ik had in New York anderhalf uur overstap tijd en dacht eerst dat dat misschien wat krap zou zijn, maar toen ik de gate uitkwam bleek dat ik bij de gate ernaast mijn volgende vlucht had. Dat betekende dat ik nog mooi even tijd had om bij de Starbucks ontbijt te halen! Om negen uur vertrok mijn vlucht naar Port au Prince. Ik zat naast een Amerikaanse vrouw die vond dat ik erg goed Engels sprak en was dan heel verbaasd om te horen dat we dat in Nederland niet spraken, ze had nog nooit van Nederlands gehoord, dus moest ik haar een paar zinnen Nederlands laten horen ;) Na een voorspoedige vlucht waren we aangekomen in Port Au Prince. De vorige keer dat ik daar was weet ik nog dat het een enorme chaos was op het vliegveld en dat iedereen je koffer probeert af te pakken en daar een hoop geld voor vraagt. Dit keer was ik hier op voorbereid en ben gelukkig goed overal doorheen gekomen. Bij het vliegveld stonden Linda, Gaby en Moe mij op te wachten .Heerlijk om iedereen weer te zien! Toen ik in de auto zat voelde het een beetje onwerkelijk dat ik nu daadwerkelijk in Haïti was! Onderweg naar het kinderhuis kon ik zoveel verschillen zien met de vorige keer dat ik hier wegging, er is zo ontzettend veel veranderd! De mensen hebben hier heel hard gewerkt om alles weer wederopbouw te bouwen en gebouwen zien er steeds mooier en kleurrijker uit. Ze zijn nu vollop bezing in Léogane om de wegen op te knappen, wat er ook heel erg mooi gaat uitzien!

Bij aankomst in het kinderhuis waren de kinderen allemaal heel verbaasd om mij te zien. Mijn haar heeft nu een andere kleur, dus dat was wel vreemd voor ze. Als ik nu ’s avonds buiten zit, dan zitten ze allemaal aan mijn haar, omdat het donker is, maar toch heel anders aanvoelt.
Het is nu veel warmer in Haïti, want het is ook nog aan het nazomeren, dus bij aankomst werd mijn spijkerbroek gelijk verwisseld voor iets wat een stuk luchter zit. Ook had ik wel zin in een douche, maar ik moest nog even wat moet verzamelen voor de kakkerlakken. Doordat ze werken aan de weg is er geen stroom vanuit de stad en staat hier de generator aan, maar die gaat maar vier uur per dag aan. Dat betekend twee uur in de ochtend en twee in de avond. Hierdoor was mijn eerste douche in het donker, maar met zaklampen. Toen ik het water aanzetten kwamen er gelijk twee kakkerlakken die gelijk ook voor het laatst mij lastig konden vallen, want ze zijn gelijk vermoord ; ) Na een verfrissende douche was het tijd om te eten, want Gaby zou de volgende dag vertrekken naar Duistland, omdat ze DTS gaat doen. Dinsdagochtend vroeg zijn we naar het vliegveld om Gaby uit te zwaaien en bij terugkomst hebben we rustig aan gedaan, omdat we ’s ochtends om vier uur waren vertrokken.

Woensdag was het zover, de eerste werkdag. Heel leuk om aan de slag en ’s middags gelijk een rondje gelopen over het terrein om te zien wat er allemaal veranderd is in vergelijking met de vorige keer. De teamroom en de kamer voor het eten van de kinderen zijn nu verplaatst naast de kerk, omdat het huis waar ze eerst aten is afgebroken, omdat daar de fundering voor de jongensslaapzaal ligt. De nieuwe eetzaal is ontzettend mooi geworden en ziet er erg gezellig uit, met foto’s van de kinderen en leuke kleedjes op de tafel.

Donderdag ben ik met Linda naar de bank gegaan en daar was een man die geld ging ophalen en die heeft het voor elkaar gekregen om stapels met geld in zijn zakken te stoppen. Iedere keer kwam er meer geld aan en iedere keer stopte hij het weer in zijn zakken, toen die man wegliep moest iedereen lachen. Het was geen gezicht zoveel geld in de broekzakken. ’s Middags gingen we wat dingen regelen voor de bouw en moesten we ergens naar toe in Carefur en weg met een prachtig uitzicht, maar ook een weg die heel smal was, wegen waar ik niet wist dat er een auto overheen kon ;)

Sinds vrijdag is er elektriciteit vanuit Léogane. Het is nog wel een beetje instabiel, maar over het algemeen doet dat het de hele dag. Dat is extra lekker als je veel binnen moet doen, want daar is het best snel warm.

Zondagochtend was de eerste kerkdienst weer hier voor mij. Ik wist nog dat het vaak warm in de kerk was, maar zo warm als afgelopen zondag was, wow. Echt onvoorstelbaar! Na de kerkdienst hebben we een heerlijke maaltijd met vis klaar gemaakt. De vissen zagen er super bijzonder uit, heel kleurrijk en smaakte ook heerlijk. Het was wel anders als in de viswinkel ;) Een leuke en gezellig zondag!

Dit waren mijn belevenissen deze eerste week! Het is echt fantastisch om hier weer te zijn en ik geniet met volle teugen!

Liefs vanuit een warm Haïti!
Else-marlies

  • 18 September 2012 - 00:34

    Deborah :

    Heey lieve zus,
    Leuk om weer een verhaal te lezen te lezen vanuit haiti. Het klinkt alsof je het weer goed naar je zin hebt en alles weer vertrouwd aanvoelt, met uitzondering van de kakkerlakken natuurlijk ;) en wel lekker dat het bij jullie warm is, bij ons valt dat toch wel enigszins wat tegen ;)
    Geniet van je avontuur daar en we spreken elkaar hopelijk weer snel!
    Liefs en xoxo!

  • 18 September 2012 - 00:34

    Deborah :

    Heey lieve zus,
    Leuk om weer een verhaal te lezen te lezen vanuit haiti. Het klinkt alsof je het weer goed naar je zin hebt en alles weer vertrouwd aanvoelt, met uitzondering van de kakkerlakken natuurlijk ;) en wel lekker dat het bij jullie warm is, bij ons valt dat toch wel enigszins wat tegen ;)
    Geniet van je avontuur daar en we spreken elkaar hopelijk weer snel!
    Liefs en xoxo!

  • 18 September 2012 - 06:12

    Bettie:

    Hoi lieve Else-marlies,
    Ik heb met plezier je verslag van afgelopen week gelezen; het enthousiasme spat weer van het scherm!
    Ik zit in de wacht en heb nu ff tijd om te reageren.
    Heel veel zegen en goeds gewenst, liefs Evert en Bettie.

  • 18 September 2012 - 09:11

    Annemiek:

    Hoi Else-marlies,

    Wat een lange reis achter de rug zeg! En dat helemaal alleen! Knap hoor.
    Leuk om zo je verslag te lezen en leuk dat het zo vertrouwd voelt!
    Nou geniet ervan!
    Hartelijke groeten,
    Ewoud Annemiek David & Joah!

  • 18 September 2012 - 09:58

    Joanne:

    Oh, Els, wat fijn dat je goed bent aangekomen. Als ik het zo lees lijkt het alsof je nooit bent weggeweest ;) Geniet van alles en houd ons op de hoogte van je avonturen :) XX

  • 18 September 2012 - 15:16

    Theresa Hop:

    he Else- Marlies, wat ben je toch ontzettend stoer! Fijn dat je goed aangekomen bent. En dat je al verbeteringen opmerkt! We wachten op jouw volgende verslag! Succes daar! Gr. Jaap en Theresa

  • 18 September 2012 - 15:56

    Michel:

    Hoi Else Marlies,

    wat fijn dat je weer internet hebt en ons op de hoogte kunt houden. 4 uur stroom per dag.... kakkerlakken.... douchen met een zaklamp..... ach, het duurt maar een jaartje, en het gaat vast wennen :). Toch ben ik heel stiekum wel een beetje jaloers, die kerkdiensten en al die kindertjes, en de Duisters en Elisee en Moe en pastor Anell en Pastor Richard en..... teveel om op te noemen. Ik ga je niet vragen om ze allemaal een knuffel te geven, want dat gaat ten koste van je werktijd. Weet je wat? Kies er maar één of twee uit :).

    Ik wens je daar het allerbeste, een hele gezegende tijd!

    Afgelopen zaterdag was het feest van 30 jaar Hart voor Haïti, ik ben daar geweest het was echt geweldig goed georganiseerd. Heb er leuke mensen leren kennen waar we nog wel eens iets aan zouden kunnen hebben, ik houd je op de hoogte.

    Groetjes,

    Michel

  • 25 September 2012 - 21:08

    Wimevelienmarijn:

    Hoi Elsemarlies en Moe, hier even een berichtje en groetjes van ons. We hopen dat het al iets minder warm is bij jullie. Geniet van de mooie dingen om jullie heen. Lieve groetjes van ons. Oh ja we zullen de kikkers en kersjes voor jullie bewaren. Knuffels en kusjes doei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Haïti, Léogâne

Een jaar in Haïti

Een jaar helpen in een kindertehuis in Haiti

Recente Reisverslagen:

09 November 2012

Storm zonder wind

31 Oktober 2012

Sandy

08 Oktober 2012

Genieten in Haïti!

17 September 2012

De eerste week

28 Augustus 2012

De laatste voorbereiding
Else-marlies

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 35801

Voorgaande reizen:

09 September 2012 - 08 September 2013

Een jaar in Haïti

11 November 2011 - 12 Februari 2012

Haïti

11 April 2009 - 02 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: